Μπορεί τα βλέμματα της παγκόσμιας κοινότητας να έχουν στραφεί στην Αμφίπολη, ωστόσο, στη χώρα διεξάγεται μια επίσης σημαντική έρευνα με εξίσου παγκόσμιο ενδιαφέρον. Αυτή για το ναυάγιο των Αντικυθήρων.
Ελληνες, Αμερικανοί και Ελβετοί από την περασμένη εβδομάδα αναζητούν στο βυθό και σε βάθος 300 μέτρων, με ένα νέο σκάφανδρο, καναδικής κατασκευής και κόστους 1,5 εκατ. ευρώ, υπολείμματα από το αρχαίο ναυάγιο που έκρυβε τον περίφημο μηχανισμό. Η προηγμένη στολή ονομάζεται Εxosuit, και προσδίδει στους δύτες μεγαλύτερη ευελιξία και την ικανότητα να παραμείνουν επί μεγαλύτερο χρονικό διάστημα κάτω από το νερό, χωρίς να χρειάζεται να περάσει αργότερα από τη διαδικασία της αποσυμπίεσης. Η στολή έχει βάρος 240 κιλά και είναι κατασκευασμένη από κράμα αλουμινίου.
Το Exosuit
Οπως σημειώνει το econews.gr, η στολή μοιάζει με εκείνες των αστροναυτών και καθελκύεται/ανελκύεται μονάχα με γερανό. Εχει προωθητήρες που βοηθούν την πλοήγησή της από τον χειριστή, ειδικά πετάλια στα πόδια του δύτη, με τα οποία εκείνος ρυθμίζει την κατεύθυνση, ρομποτικά χέρια με τσιμπίδα, ειδικά φώτα, κάμερα και ενδοεπικοινωνία.
Το σκάφανδρο συνδέεται με την επιφάνεια με λώρο, με τον οποίο τροφοδοτείται με ηλεκτρική ενέργεια και επικοινωνίες οπτικών ινών. Ένας χημικός παράγοντας δεσμεύει μέσα στην καμπίνα το διοξείδιο και ένας μηχανισμός επαναπληρώνει τον χώρο με το απαιτούμενο οξυγόνο.
Το σκάφανδρο συνδέεται με την επιφάνεια με λώρο, με τον οποίο τροφοδοτείται με ηλεκτρική ενέργεια και επικοινωνίες οπτικών ινών. Ένας χημικός παράγοντας δεσμεύει μέσα στην καμπίνα το διοξείδιο και ένας μηχανισμός επαναπληρώνει τον χώρο με το απαιτούμενο οξυγόνο.
Το σκάφανδρο σε δοκιμαστικές βουτιές
Οπως σημειώνει η εφημερίδα «Τα Νέα» εκτός από το υπόλοιπο ναυάγιο που συνδέεται με το μηχανισμό, αναζητείται στο βυθό και ένα δεύτερο συνοδευτικό πλοίο.
Μάλιστα, όπως αναφέρει η ίδια πηγή, ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς σχεδιάζει να μεταβεί στα Αντικύθηρα την ερχόμενη Κυριακή.
Οι έρευνες
Η ομάδα των Ελλήνων και των ξένων ερευνητών ξεκίνησε την προσπάθειά της την περασμένη εβδομάδα και αναμένεται να την ολοκληρώσει ως τις 15 Οκτωβρίου. Ηδη έχουν ξεκινήσει καταδύσεις και γεωφυσικές έρευνες, με ανιχνευτές μετάλλων.
Το ναυάγιο των Αντικυθήρων
Τα ευρήματα που έχουν ανασυρθεί μέχρι σήμερα δείχνουν ότι το φορτηγό πλοίο (ολκάδα) που ναυάγησε στα ανοιχτά του νησιού δεν μετέφερε μόνο τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων, αλλά και πολλά ακόμα αντικείμενα. Οπως σημειώνει το econews.gr, εκτιμάται, μάλιστα ότι το πλοίο μετέφερε και εμπόρευμα έργα τέχνης, τα οποία έχουν καταποντιστεί σε μεγαλύτερα βάθη.Στο βυθό των Αντικυθήρων έχει εντοπιστεί και δεύτερο ναυάγιο, 250 μέτρα πιο μακρυά από το πρώτο, ενώ οι ειδικοί δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρχει και δεύτερος μηχανισμός, αφού εικάζεται ότι τα δύο πλοία ταξίδευαν μαζί.
Τα ευρήματα που έχουν ανασυρθεί μέχρι σήμερα δείχνουν ότι το φορτηγό πλοίο (ολκάδα) που ναυάγησε στα ανοιχτά του νησιού δεν μετέφερε μόνο τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων, αλλά και πολλά ακόμα αντικείμενα. Οπως σημειώνει το econews.gr, εκτιμάται, μάλιστα ότι το πλοίο μετέφερε και εμπόρευμα έργα τέχνης, τα οποία έχουν καταποντιστεί σε μεγαλύτερα βάθη.Στο βυθό των Αντικυθήρων έχει εντοπιστεί και δεύτερο ναυάγιο, 250 μέτρα πιο μακρυά από το πρώτο, ενώ οι ειδικοί δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρχει και δεύτερος μηχανισμός, αφού εικάζεται ότι τα δύο πλοία ταξίδευαν μαζί.
Το ναυάγιο είχε ανακαλυφθεί τυχαία από σφουγγαράδες το 1900 σε βάθος 55 μέτρων. Τότε ανελκύθηκαν με τα μέσα της εποχής ο μηχανισμός των Αντικυθήρων και μοναδικά αριστουργήματα, όπως τα αγάλματα του εφήβου των Αντικυθήρων και του Φιλοσόφου. Εκτοτε, το ναυάγιο των Αντικυθήρων εξερευνήθηκε το 1976 από τον διάσημο γάλλο εξερευνητή Ζακ Υβ Κουστώ.
Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων
Ο μηχανισμός των Αντικυθήρων[1] (γνωστός και ως αστρολάβος των Αντικυθήρων ή υπολογιστής των Αντικυθήρων) είναι ένα αρχαίο τέχνημα που πιστεύεται ότι ήταν ένας μηχανικός υπολογιστής και όργανο αστρονομικών παρατηρήσεων. Με βάση τη μορφή των ελληνικών επιγραφών που φέρει χρονολογείται μεταξύ του 150 π.Χ. και του 100 π.Χ., αρκετά πριν από την ημερομηνία του ναυαγίου, το οποίο ενδέχεται να συνέβη ανἀμεσα στο 87 π.Χ. και 63 π.Χ.. Θα μπορούσε να ήταν κατασκευασμένο μέχρι μισόν αιώνα πριν το ναυάγιο.Ο μηχανισμός είναι το αρχαιότερο σωζόμενο μηχάνημα με γρανάζια, και μάλιστα πολύ πολύπλοκο. Είναι φτιαγμένος από μπρούντζο και είχε ξύλινο πλαίσιο.
Πηγή: iefimerida.gr