20121022

ΣΟΚ:Ανθρώπινος παράγοντας προκάλεσε φονικό σεισμό;


Ένας σεισμός που κόστισε τη ζωή σε εννέα ανθρώπους στην Ισπανία το 2011, ενδέχεται να προκλήθηκε από δεκαετίες άντλησης νερού από μια κοντινή φυσική υπόγεια δεξαμενή!

Σύμφωνα με ερευνητές, το γεγονός αυτό δείχνει ότι η ανθρώπινη παρέμβαση έπαιξε ρόλο στην μετακίνηση του φλοιού της Γης.

Η μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Geoscience επικεντρωνόταν στον σεισμό της 11 Μαΐου 2011, στην πόλη Λόρκα, στα νότια της Ισπανίας. Εκτός από τον θάνατο ανθρώπων, η σχετικά μεσαίου μεγέθους σεισμική δόνηση των 5,1 βαθμών, προκάλεσε μεγάλες υλικές ζημιές σε κτίρια της πόλης.

Ο επικεφαλής της μελέτης, Πάμπλο Γκονζάλες από το πανεπιστήμιο του Γουέστερν Οντάριο, δήλωσε ότι ο ίδιος και οι συνάδελφοί του υπολογίζουν ότι ο σεισμός συνδέεται άμεσα με την πτώση του επιπέδου των υδάτων σε ένα τοπικό υδροφόρο ορίζοντα, που μπορεί να προκαλέσει πίεση στην επιφάνεια της Γης.

Προκειμένου να δοκιμάσουν στην πράξη αυτή τη θεωρία, οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν δεδομένα από τους δορυφόρους για να δουν με ποιον τρόπο το έδαφος παραμορφώθηκε εξαιτίας του σεισμού. Αυτό που διαπίστωσαν ήταν ότι η παραμόρφωση του εδάφους συσχετίζεται με τις αλλαγές στον φλοιό της Γης που προκαλείται από την πτώση της στάθμης των υπόγειων υδάτων, κατά τις τελευταίες πέντε δεκαετίες, λόγω της άντλησης του νερού.

Τα υπόγεια ύδατα χρησιμοποιούνταν ολοένα και περισσότερο και οι γεωτρήσεις γίνονταν ολοένα και βαθύτερες για την άρδευση των καλλιεργειών αλλά και την παροχή νερού στα ζώα.

"Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα κανόνα μόνο με την μελέτη ενός και μόνο περιστατικού, αλλά τα στοιχεία που έχουμε συλλέξει ίσως είναι θεμελιώδη για μελλοντικές έρευνες σε γεγονότα που μπορεί να συμβούν κοντά σε φράγματα, υδροφόρους ορίζοντες και την τήξη των παγετώνων, όπου τα τεκτονικά ρήγματα βρίσκονται κοντά σε αυτές τις πηγές" δήλωσε ο Γκονζάλες.

"Για τώρα θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί. Ξέρουμε πώς να δημιουργήσουμε ένα σεισμό αλλά είμαστε μακριά ακόμα από το να μπορούμε να τους θέσουμε υπό έλεγχο", αναφέρει στη μελέτη του.