Έχεις παρατηρήσει τι ρούχα φοράς όταν αισθάνεσαι θλιμμένη ή όταν απλά είσαι λίγο στα κάτω σου; Και αντιθέτως πώς ντύνεσαι όταν είσαι χαρούμενη και πολύ ευδιάθετη;
Το ότι η ψυχολογία μιας γυναίκας εξωτερικεύεται μέσα από τον τρόπο που ντύνεται, για τους περισσότερους δεν αποτελεί είδηση. Κι όμως, μια έρευνα ψυχολογίας στην Αγγλία αποκαλύπτει ένα εκπληκτικό στοιχείο σχετικό με τον τρόπο που ντυνόμαστε. Έχεις αναρωτηθεί ποιο είναι το κατεξοχήν ρούχο προτίμησης για κάποιον όταν αισθάνεται πεσμένος ψυχολογικά ή μελαγχολικός;
Αν κάποιος υποστηρίζει πως το πρωί φοράει το πρώτο πράγμα που βρίσκει μπροστά του μην τον πιστέψεις. Η επιλογή των ρούχων είναι έντονα συνδεδεμένη με την ψυχική μας κατάσταση, αν και δεν το γνωρίζουμε οι ίδιοι. Αξίωμα που τηρούν από πάντα οι παθιασμένοι με τη μόδα -θα το αντικρούσεις;- μα που σήμερα βρίσκει επιβεβαίωση σε μια έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο Πανεπιστήμιο του Hertfordshire στην Ανατολική Αγγλία.
Σύμφωνα με μια μελέτη που σχεδιάστηκε από τον Karen Pine, καθηγητή ψυχολογίας, αυτό που οι γυναίκες επιλέγουν να φορέσουν αποκαλύπτει τη διάθεση που έχουν τη συγκεκριμένη μέρα. Αν είναι θλιμμένες ή χαρούμενες, αν είναι καλοπροαίρετες για τη μέρα που πρόκειται να ξεκινήσει ή αν την αντιμετωπίζουν με δυσπιστία και με μια ψυχική κούραση που θα τη σύρουν μέχρι το βράδυ.
Στο ερωτηματολόγιο πάνω στο τι φορούν όταν αισθάνονται πεσμένες απάντησαν 100 γυναίκες αποκαλύπτοντας ένα εκπληκτικό στοιχείο: το επικρατέστερο ρούχο που επιλέγουν να φορέσουν τις μέρες που είναι πεσμένες ή αρνητικές, είναι ένα τζιν παντελόνι. Το επιβεβαιώνει το 57% του δείγματος που αναλύθηκε ενάντια σε ένα 2% που δηλώνει ότι βγάζουν από τη ντουλάπα τζιν παντελόνι καιt-shirt όταν αισθάνονται αισιόδοξες και σε φόρμα. Είναι και ευκολότερο να φοράς το αγαπημένο σου ρούχο όταν αισθάνεσαι καλά (62% το ανάμεσα στις συνεντευξιαζόμενες το υποστηρίζουν) περισσότερο από όταν βρίσκεσαι ήδη σε τεντωμένο σκοινί (6% το δήλωσαν).
Οι ψυχολόγοι, συγγραφείς της μελέτης, συμπεραίνουν ότι η ισχυρή σύνδεση ανάμεσα στην ενδυμασία και τη διάθεση καταδεικνύει πως αυτοί που αισθάνονται καλά, φαίνεται να αγαπιούνται περισσότερο και να θέλουν να εκμεταλλεύονται περεταίρω την εικόνα τους, όχι μόνο για να παρουσιάζονται καλύτερα στους άλλους, αλλά και για να ικανοποιούν την προσωπική τους ευχαρίστηση.
Μια ενδυμασία παραμελημένη, αντίθετα, θα σηματοδοτήσει μια παραίτηση που είναι σε πρώτη φάση επανάσταση στον εαυτό μας, καθώς και έλλειψη ενθουσιασμού και μειωμένη ενέργεια, τα οποία θα πάρουν μακριά την επιθυμία του να εμφανιστούμε ελκυστικοί και να προσελκύσουμε τους άλλους στο να έρθουν σε επαφή μαζί μας.
Συνοψίζοντας, «το να φοράμε ρούχα περισσότερο ή λιγότερο ελκυστικά είναι πιο πολύ ένα εξατομικευμένο γεγονός, μια πράξη ατομικότητας που αφορά την αντίληψη μας για τους εαυτούς μας και για τη διάθεσή μας», λέει ο καθηγητής Pine.
Επίσης και τα αξεσουάρ κάνουν τη διαφορά ∙ σε καπέλα και παπούτσια μοδάτα ή ιδιαίτερα πέφτουν οι επιλογές όταν είμαστε χαρούμενοι. Κι όμως, για να επιστρέψουμε στα παραπάνω συμπεράσματα της έρευνας, το ότι τα τζιν θεωρήθηκαν ως τα επικεφαλή των «down» ημερών δεν θα μπορούσε πραγματικά να το φανταστεί κανείς, δεδομένης της τεράστιας διαφημιστικής εκστρατείας που έγινε ανάμεσα στους στιλίστες όλου του κόσμου. Για να εξηγήσει αυτό το αξιοσημείωτο δεδομένο ο καθηγητής Pine, επαναλαμβάνει: «τα τζιν στη φαντασία δε ‘’δίνουν’’ κάτι σε όλους, γιατί μπορούν να δώσουν μεγάλη σημασία σε αυτό που φορούν και συχνά δεν έχουν καμία πρόθεση να ξεχωρίζουν χάρη στην εμφάνισή τους» . Ιδού γιατί η συσχέτιση ανάμεσα στο να νιώθεις θλιμμένη και να φοράς τζιν παντελόνι μπορεί να έχει ένα νόημα.
Αυτό που η έρευνα θέλει να αποδείξει δεν είναι τόσο η σημασία του αν φοράμε τα τζιν ή κάτι άλλο, μα η πράξη με την οποία επικοινωνούμε και εξωτερικεύουμε τη χαρά και την ευτυχία μας, και γενικότερα τα όποια συναισθήματά μας ακόμα και μέσα από τα ρούχα μας![mychannel]